15 iulie 2013
Rezultatele Etapei a Doua a Campionatului Moldovei la Karting 2013
Prima etapă al anului trecut, a fost marcată prin vizita piloţilor ucraineni, care au demonstrat un nivel înalt de măiestrie, stabilind, astfel, obiective demne de urmat pe parcursul sezonului 2012. Cursa din oraş le-a făcut plăcere atât piloţilor noştri, dar, îndeosebi, şi oaspeţilor noştri din Ucraina! Deja atunci participanţii campionatului nostru au fost invitaţi pentru a petrece o etapă în Ucraina, pe un circuit de karting adevărat – astfel de circuite la noi în Moldova practic nu au mai rămas.
Provocarea a fost acceptată şi, iată, după un an, piloţii noştri au mers în Ucraina pentru a petrece în comun cu sportivii ucraineni etapa a doua, ce a avut loc între 4 şi 7 iulie. Acest lucru a fost posibil datorită sprijinului oferit pentru Campionatul Moldovei din mai multe părţi. Principala contribuţie a survenit din partea sponsorului titular, furnizorul de uleiuri de motor G-Energy, precum şi din partea companiei de asigurări EUROASIG Grup şi complexului sportiv "Chaika", care a acordat condiţii preferenţiale pentru amplasarea echipelor. Foarte apreciat, în organizarea participării piloţilor moldoveni, a fost sprijinul din partea preşedintelui comitetului de karting al Federaţiei de Automobilism din Republica Moldova (FARM), Serghei Guţu.
Pentru piloţii noştri aceasta a fost a doua etapă a Campionatului Moldovei la Karting, care a avut loc sub forma unui week-end deplin. Acesta a inclus antrenamente, joi şi vineri, calificări şi curse de sâmbătă până duminică. Un astfel de week-end intens piloţii noştri nu au avut de multă vreme!
A fost îmbucurător faptul, că majoritatea participanţilor al campionatului au reuşit să vină în capitala Ucrainei, la Kiev, în preajma căruia este amplasat minunatul complex sportiv "Chaika", unde şi au avut loc cursele. Acolo sunt petrecute cele mai diferite curse, de la karting până la curse cu Formula! Pe acest circuit sportivii urmau să-şi demonstreze abilităţile şi, totodată, să înveţe de la piloţii din Ucraina. În ciuda participării în comun, atât piloţii noştri cât şi cei ucraineni, s-au luptat pentru puncte în clasamentul din campionatele lor. Dar acest fapt nu a exclus lupta dintre piloţii Moldovei şi a Ucrainei! Este de remarcat faptul că majoritatea piloţilor noştri au fost nevoiţi să schimbe numerele de start pentru a nu intra în conflict cu numerele de start analogice a piloţilor ucraineni.
În a doua etapă au participat 15 piloţi, exact câte 5 din fiecare clasă: "Naţional 60", "Naţional 125" şi "Rotax Max". Practic fiecare din ei a trebuit să însuşească acest traseu nou, cu o lungime de 1.160 de metri, începând cu ziua de joi. De joi până sâmbătă, piloţii noştri au reuşit să reducă timpul pe tur cu 1,5 secunde: cel mai bun timp în clasa "Rotax Max" a fost puţin peste 49 de secunde, dar totuşi, piloţii ucraineni de top au fost cu o secundă mai rapizi decât piloţii noştri. Cunoaşterea traseului şi multitudinea antrenamentelor au favorizat piloţii ucraineni.
La calificarea, ce a avut loc sâmbătă, 6 iulie, cel mai bun rezultat posibil arătat de piloţii noştri a fost poziţia a patra din opt, în clasa "Naţional 60" (Guţu Artiom, № 4/14), poziţia a noua din 18, în clasa "Naţional 125 "(Drăgulean Daniil, № 2) şi a treia poziţie din 10 în clasa "Rotax Max" (Răileanu Alexandru, № 25). Cu toate că în calificări rezultatele au fost bune pentru piloţii noştri, timpul pentru pregătire şi adaptare a tehnicii la curse lungi a fost extrem de limitat. De asemenea, au ieşit la suprafaţă un şir de probleme, care reduceau şansele pentru rezultate bune.
După inaugurarea etapei pe circuitul de karting ”Chaika", unde s-au aliniat peste 70 de participanţi în şapte clase diferite, a fost dat startul oficial al competiţiilor.
Clasa "Naţional 60"
În cursa de semifinala în clasa copiilor ghinion a avut Guţu Artiom (№ 4/17), care, din cauza unor probleme tehnice, nu a putut participa la prima etapă. Problemele au continuat să-l bântuie şi la a doua etapă. După parcurgerea cu ”viteza melcului” a turului de încălzire, kartul lui Artiom părea că s-ar fi revenit, dar ajungând peletonul, motorul iarăşi a început să piardă din putere. Startul a fost dat deja, rămânea numai speranţa că motorul îşi va reveni în turele următoare. Acest lucru, cu părere de rău, nu s-a întâmplat, iar Artiom a fost nevoit să părăsească prematur cursa.
Ceilalţi
piloţi moldoveni au continuat cursa, totuşi fără a intra în confruntare cu
ucrainenii mai rapizi, cu atât mai mult că aceasta a fost prima lor evoluare pe
acest circuit. Ca urmare peletonul s-a întins, fiecare participant luptându-se
doar cu sine însuşi şi cu kartul propriu. În clasamentul campionatului nostru, victoria
în cursa de semifinală, a obţinut-o Beloşnicenco Victor (№ 8).
Cea de-a doua cursa din clasa copiilor a fost mult mai interesantă, deoarece în luptă s-a întors Guţu Artiom (№ 4/17)! La startul cursei unul dintre piloţii ucraineni a ezitat şi de acest moment a profitat Beloşnicenco Victor (№ 8), care l-a depăşit pe traiectoria exterioară a primei curbe. Exemplul lui a fost urmat şi de Guţu Artiom (№ 4/17), care, întrecându-l pe ucrainean, a început să-l urmărească pe principalul său rival din acest sezon – Beloşnicenco Victor!
Lupta nu a fost deloc uşoară pentru acesta din urmă, deoarece Artiom ataca destul de dur, permiţând-uşi contacte uşoare cu kartul lui Victor. Cuprinşi de această luptă, piloţii noştri nici nu au observat, că au fost depăşiţi chiar de pilotul ucrainean, lăsat anterior în urmă. Exact după un cerc, atacurile lui Guţu Artiom au dat roade şi acesta l-a depăşit pe Beloşnicenco Victor, îndepărtându-se vertiginos de acesta, demonstrând că ritmul său în cursă este mult mai înalt.
Chiar
dacă a obţinut victoria în cursa finală, Guţu Artiom nu s-a ridicat pe prima
treapta a podiumului din cauza eşecului său în cursa de semifinală, mulţumindu-se
cu locul trei. Acest lucru a însemnat că primul loc, pe bun merit a fost ocupat
de Beloşnicenco Victor (№ 8), iar pe poziţia a doua s-a situat Mitcovschii
Daniil (№ 5/115), care în acest an a avansat semnificativ şi a prezentat un ritm
lăudabil.
Nu
putem ignora şi piloţii noştri începători, Neciporuc Egor (№ 18) şi Ianboglo
Roman (№ 7), care au luat al patrulea şi, respectiv, al cincilea loc în
clasamentul campionatului nostru.
Clasa "Naţional 125"
Calificările
şi semifinala pentru clasa karturilor cu cutie de viteză au avut loc sâmbătă.
Primele ture a cursei semifinale au arătat, că piloţii noştri au avut ghinion
cu karturile. Imediat după start, Drăgulean Daniil (№ 2) a
revenit în pit-lane din cauza funcţionării instabile a motorului. Aşteptând o minută,
în speranţa că motorul îşi va reveni, ceea ce, cu regret, nu s-a întâmplat, el
a trebuit să părăsească cursa.
Astfel, majoritatea piloţilor noştri nu au reuşit să ajungă la linia de sosire – după diferite incidente, în cursă au rămas doar Pilip Denis (№ 22/24) şi Fedorenco Denis (№ 28), cărora nu le-a fost uşor în lupta contra piloţilor din Ucraina, acei din urmă demonstrând oaspeţilor un stil dur de pilotare. Dar aceasta nu l-a oprit pe Pilip Denis să concureze cu mai mulţi piloţi ucraineni şi să ajungă la finiş al treilea în clasamentul general şi, desigur, pe prima poziţie în clasamentul campionatului nostru!
Chiar dacă au avut o zi întreagă pentru a se pregăti, nu toţi piloţii au reuşit să se prezinte la începutul cursei de duminica – Şevcenco Alexandru (№ 45) nu a ieşit la start din cauza defecţiunii kartului său în cursa de sâmbătă. Cursa finală nu promitea ceva ieşit din comun, dar prima curbă al primului tur, a demonstrat cât de înfocat şi de periculos poate fi acest sport!
O coliziune dintre doi piloţi ucraineni a şocat puţin publicul – pilotul sub numărul 42 a lovit în partea dreaptă pe al 99-lea, forţând kartul acestuia să facă o rotaţie de 360 de grade şi să cadă din nou pe roţi! Graţie echipamentului, participanţii la karting pot reuşi să evite traumele, chiar şi în astfel de incidente spectaculoase şi periculoase. În acest incident a nimerit şi compatriotul nostru, Fedorenco Denis (№ 28), care, cu toate încercările de a relua cursa, aşa şi nu a mai reuşit să pornească kartul său.
După
un cerc, kartul lui Harea Dmitrii (№ 13) la fel s-a defectat, de aceea a fost
nevoit şi el să părăsească cursa. În cursă au rămas doar Pilip Denis (№ 22/24) şi
Drăgulean Daniil (№ 2). Kartul lui Daniil de la început nu funcţiona stabil,
dar în cele din urmă se porniseră, iar pe un timp, el chiar a fost în stare să
intre în luptă cu piloţii ucraineni, dar problema motorului a reapărut, iar
pilotul a fost nevoit să părăsească cursa.
Pentru Pilip Denis, singurul pilot a campionatului nostru rămas în cursă, lucrurile s-au aranjat mult mai bine. Pe parcursul practic a întregii curse, Denis a fost în epicentrul unei lupte aprige cu trei piloţi ucraineni. Era evident că Denis avea un tempo mult mai înalt, dar ucrainenii îl blocau dur, nepermiţându-i să iasă în faţă.
În
doar câteva ture până la finiş, Dennis a mai făcut o încercare de a-l depăşi pe
unul din rivalii ucraineni, dar a primit o lovitură uşoară, care l-a aruncat în
decor... Ca un adevărat campion, Denis mult timp a încercat să-şi repornească kartul
şi, obosit şi istovit din cauza acestor eforturi, a primit recompensa – kartul
s-a pornit în viteză a 4-a, asigurând pilotului nostru un finiş decent în cursă.
Clasa "Rotax Max"
Clasa cea mai prestigioasă, cu cele mai mari viteze (până la 120 km/h) şi cei mai experimentaţi piloţi – au bucurat spectatorii cu curse captivante! Pentru clasa cea mai prestigioasă, etapa în Ucraina s-a desfăşurat un pic diferit de cele petrecute în Moldova. Piloţii au avut de concurat în patru curse! Două dintre ele, cu mai puţine tururi – de calificare, iar celelalte două, ca de obicei - semifinala şi finala.
Prima cursa de calificare a început cu un incident impresionant, dar periculos, în care au fost implicaţi pilotul ucrainean, sub numărul 9 şi doi piloţi moldoveni – Ameţinschii Alexandru (№ 17) şi Şaban Stanislav (№ 15). După startul cursei, pilotul ucrainean a virat brusc spre stânga, unde se afla Ameţinschii Alexandru. Pentru a evita o coliziune, Alexandru a virat spre stânga, lovindu-l pe Şaban Stanislav, ce se deplasa în stânga sa.
Ultimul
a avut de suferit cel mai mult – evitând o lovitură mai dură, Stanislav a virat
în aceeaşi direcţie şi a ieşit în decor într-un derapaj spectaculos, dar a fost
capabil să menţină kartul sub control şi să se întoarcă rapid în cursă. Din
cauza unor probleme tehnice, Răileanu Alexandru (№ 25) şi Dragovţev Veaceslav
(№ 32) au fost nevoiţi să ia startul din pit-lane şi să se activizeze mai rapid
pentru a ajunge peletonul din urmă.
După câteva ture, Răileanu Alexandru era pe urmele lui Şaban Stanislav şi, după o luptă ce a continuat câteva ture, l-a depăşit pe cel din urmă. Totuşi, poziţia de lider al acestei curse a luat-o Ameţinschii Alexandru (№ 7/17), care, spre finalul cursei a reuşit să ajungă din urmă şi piloţii ucraineni.
Comisarii sportivi n-au pierdut din vedere incidentul de la începutul cursei şi au aplicat o penalizare de 10 secunde lui Ameţinschii Alexandru. Revoltaţi de această decizie, piloţii au depus un protest oficial, care a fost respins cu explicaţia că contact dintre numărul 9 şi numărul 17 de fapt, nu a fost, şi că Alexandru singur a ales această modalitate de a evita coliziunea. Ca rezultat, punctele de penalizare au influenţat punctajul lui Alexandru în cursa de calificare.
Cea de a doua cursă de calificare, de asemenea, nu a trecut fără incidente. La începutul cursei, pilotul ucrainean cu numărul 9, din nou face spre stânga, atingându-l uşor pe Răileanu Alexandru (№ 25). Dar, de această dată, mai mult a avut de suferit Dragovţev Veaceslav (№ 32). Pilotul ucrainean cu numărul 45 a lovit violent în partea din spate kartul lui Veaceslav, care este aruncat spre bordură. Dar pilotul nostru a făcut faţă acestui incident şi a ieşit din el fără pierderi esenţiale.
Începând cursa odată cu toţi piloţii, Răileanu Alexandru (№ 25) a preluat poziţia de lider în clasamentul campionatului nostru, reuşind să depăşească şi câţiva piloţi ucraineni!
Totuşi, cele mai importante rămâneau cursele de duminică! Duminica dimineaţa,
piloţii s-au bucurat de o vreme buna, însă surprizele urmau să apară…
Cursa semifinală consta
din 14 ture. Startul cursei a demarat corect, fără nici un incident.
O luptă aprigă a urmat între Ameţinschii Alexandru (№ 7/17) şi Răileanu Alexandru (№ 25) – aceşti piloţi au făcut schimb de depăşiri, concurând simultan cu piloţii ucraineni, dar după câteva ture Răileanu a ieşit în decor şi a pierdut bara protecţie faţa, la înlocuirea căreia pilotul a rămas în urmă cu un tur şi jumătate. Speranţă pentru o poziţie demnă practic nu mai rămânea, dar Răileanu Alexandru totuşi a revenit pe traseu.
În acelaşi timp, la sfârşitul peletonul, într-o încercare de a se apropia de Dragovţev Veaceslav (№ 32), Calinin Alexei (№ 5/51) a intrat în curbă cu o viteza prea mare, ieşind în decor, dar, galopând câteva zeci de metri pe zona de siguranţă denivelată, el şi-a restabilit status quo-ul, reintrând pe traseu.
În cele din urmă, victoria în semifinală, în clasamentul campionatului nostru, a obţinut-o Ameţinschii Alexandru (№ 7/17), iar Răileanu Alexandru (№ 25), chiar dacă şi la întrecut pe Calinin Alexei pe ultimul tur, a rămas în urmă cu un cerc şi a sosit ultimul.
Înaintea cursei finale, vremea a avut o surpriză neplăcută declanşându-se o ploaie torenţială asupra complexului sportiv ”Chaika”! Dar nimeni nu a fost cruţat de programul strict al competiţiei şi, atunci când ploaia a încetat, pe traseu au început să iasă piloţii clasei ucraineşti ”Comet 120”. Dar nu era nici o speranţă că acei piloţi, măcar câtuşi de puţin, vor usca pista, deoarece după furtună a urmat o ploaie ce mocnea necontenit.
În acest timp mecanicii Rotax în grabă ajustau karturile piloţilor noştri pentru cursa pe ploaie, aşa gen de cursă fiind ceva complet diferit pentru aproape toţi participanţii din campionatul nostru! Evident că, fără experienţă în curse pe ploaie, piloţii noştri nici nu s-au gândit să concureze cu ucrainenii, ci doar şi-au pus ca scop să ajungă la finiş.
În condiţii infernale, piloţii clasei ”Rotax Max” au avut de parcurs 24 de ture lungi, timpul cărora fiind în medie cu 20 de secunde mai mare în comparaţie cu cel pe timp uscat, ceea ce însemna că durata cursei trebuia să se mărească cu o treime!
Piloţii noştri au trebuit să înveţe din nou pilotarea kartului – cineva s-a obişnuit rapid, iar alt cineva a reuşit s-o facă doar spre sfârşitul cursei. Pneurile de ploaie abia făceau faţă pe pista extrem de udă, forţând roţile din faţă să lunece la ieşire din viraj, după care imediat roţile din spate începeau să derapeze.
Cel mai des intra în derapaje controlate Şaban Stanislav (№ 15) – publicul era în aşteptare când Stas va intra cu viteză într-un nou derapaj! Un astfel de mod de a pilota se privea spectaculos, dar nu era foarte eficient pentru un tempo bun în cursă, în timp ce publicul a fost din plin satisfăcut de această privelişte impresionantă!
Comentarii ( )