17 iunie 2013
Rezultatele Primei Etape a Campionatului Moldovei la Karting 2013
Chiar dacă Cupa Orheiului a fost cea care a deschis sezonul 2013, toţi participanţii au aşteptat cu nerăbdare prima etapă a Campionatului Moldovei la Karting. Etapa din Orhei a pregătit piloţii pentru începutul noului sezon şi le-a oferit şansa de a studia rivalii săi, cu care se vor confrunta deja pentru punctele campionatului. Astfel, odată cu începutul primei etape, începe şi adevărata luptă pentru titlul de Campion al Moldovei!
Prima etapă a fost organizată sub podul de la telecentru, unde pe timpuri se desfăşurau cursele la drag racing, din simplu motiv, că cursa urbană va putea asigura un număr mare de spectatori. Aceasta şi s-a întâmplat în duminica de 9 iunie, când s-a dat startul oficial al Campionatul Moldovei la Karting. Etapă nu ar fi avut loc fără sprijinul sponsorilor noştri - sponsor general al campionatului, uleiurile de motor G-Energy, precum şi compania de asigurări Euroasig Grup, compania petrolieră BEMOL şi băuturile energizante BIG SHOCK. Un sprijin important l-au avut şi partenerii media, postul de televiziune N4 şi Auto Radio.
La prima etapă au participat 19 piloţi în trei clase diferite - clasa copiilor "Naţional 60" (4 piloţi), clasa cu cutii de viteză "Naţional 125" (9 piloţi) şi clasa fără cutii de viteză "Rotax Max" (6 piloţi). Din păcate, în urma diverselor probleme tehnice, clasa "Naţional 125 - Juniori" nu a avut un număr suficient de piloţi, de aceea, cursele în această clasă nu au fost efectuate.
Dar juniorii, cu siguranţă ne vor încânta cu curse intrigante în etapele următoare! Trebuie remarcat faptul că campionul de anul trecut în clasa "Naţional 60", Guţu Artiom, de asemenea, nu a luat parte la prima etapă, dar în ciuda acestui fapt, clasa karturilor cu cilindreea de 60 cmc a adunat 4 piloţi, iar în acest sezon vor participa în total 8 copii – în comparaţie cu 2-3 piloţi în anul trecut, este un progres imens!
Întinzându-se sub podul de la telecentru, circuitul improvizat cu o lungime de 770 metri, a fost foarte rapid pentru un traseu urban, pe care karturile din cea mai rapidă clasă "Rotax Max" dezvoltau o viteză de 105 km/h. Având în vedere că pe marginea circuitului sunt borduri înalte, de care se poate grav de avariat kartul, traseul a fost dispersat de şicane pentru a reduce viteza, dar şi riscul pentru piloţi. Din cauza configurării diferite a şicanelor, piloţii au fost nevoiţi să adapteze traiectoriile şi vitezele individual pentru fiecare din ele, pentru trecerea lor fără primejdii.
Şi totuşi, cea mai primejdioasă a fost ultima şicană înaintea liniei start-finiş, unde au avut loc mai multe incidente pe tot parcursul zilei. Din cauza vitezelor mari, dezvoltate de karturi pe cea mai lungă porţiune a traseului, unii piloţi greşeau la frânare în faţa acelei şicane, ca urmare ne având posibilitatea de a trece impecabil curbele acesteia. Antrenamentele au oferit piloţilor şansa de a experimenta cu limitele admisibile de trecerea curbelor şi de a identifica punctele de frânare.
O altă surpriză ar fi putut aduce timpul ploios - norii se profilau ameninţător, ceea ce i-a forţat pe mecanici să pregătească cauciucurile de ploaie, care aşa şi nu au fost utilizate de piloţi, pentru că ploaia s-ar fi răzgândit.
La calificări, cel mai rapid a fost pilotul clasei "Rotax Max”, Răileanu Alexandru (nr 25), care a arătat cel mai bun timp de 40.68 secunde. În clasa "Naţional 125", cel mai rapid a fost Pilip Denis (nr 22), cu timpul de 43.33 secunde, în timp ce în clasa "Naţional 60" calificările au fost câştigate de Beloşnicenco Victor (nr 8), care a stabilit un timp de 47.89 secunde.
Este de remarcat faptul că Mitcovschii Daniil a schimbat kartul, la fel şi numărul de participare (din nr 1 în nr 5) – această schimbare l-a favorizat pe tânărul pilot, care a fost mai rapid ca niciodată.
Clasa ”Naţional 60”
În cursa din semi-finală, cei mai tineri piloţi trebuiau să parcurgă 10 ture. Chiar dacă a luat locul doi la calificări, Neceporuc Egor (nr 18) a fost mai reţinut în cursă şi deja în prima curbă el şi-a pierdut poziţia secundă în urma unui contact lejer cu câştigătorul calificărilor Beloşnicenco Victor (nr 8), iar de această situaţie a profitat Mitcovschii Daniil (nr 5), surclasându-l pe Neceporuc Egor şi poziţionându-se pe locul secund.
După câteva ture Neceporuc Egor (nr 18) face o altă greşeală pe una dintre porţiunile drepte ale traseului, intrând în îngrădirile acestuia. Până a se recupera, liderii cursei au executat un tur şi l-au ajuns din urma. Pentru o lungă perioadă de timp el nu-l lăsa să treacă în faţa sa pe liderul cursei, Beloşnicenco Victor (nr 8), astfel încât acesta a făcut o greşeală în şicana înaintea liniei start-finiş, ceea ce a făcut ca Mitcovschii Daniil (nr 5) să preia conducerea în cursă!
Doar în ultimul tur, Daniil şi Victor au putut, aproape simultan să-l depăşească pe Neceporuc Egor – acesta a fost unul dintre cele mai interesante momente ale cursei! Dar Victor nu a avut suficient timp pentru al ajunge pe Daniil, care a şi câştigat prima sa cursă! Neceporuc Egor (nr 18) a terminat al treilea, în timp ce Ianboglo Roman (nr 7), a rămas în urmă cu un cerc, terminând cursa pe poziţia a patra.
Înaintea cursei finale, o lungă perioadă de timp nu putea porni kartul câştigătorului semifinalei, Mitcovschii Daniil (nr 5), persistând riscul, că el nu va putea concura mai departe. Dar totul s-a rezolvat în ultimele clipe şi piloţi clasei copiilor au pornit către startul cursei finale de 15 ture.
Chiar de la începutul cursei Ianboglo Roman (nr 7) a trecut de pe ultimul loc pe locul al treilea, iar după prima şicană liderul cursei, Mitcovschii Daniil (nr 5), a început să se distanţeze de urmăritori!
La sfârşitul celui de al doilea tur, Beloşnicenco Victor (nr 8), l-a depăşit pe Mitcovschii Daniil (nr 5), păstrând poziţia de lider până la finalul victorios! Rămânând cu două tururi în urmă, Neceporuc Egor (nr 18) a terminat al patrulea, oferind podiumul lui Ianboglo Roman (nr 7).
Clasa "Naţional 125"
Clasa karturilor cu cutie de viteză manuală ia startul de pe loc, nu din mers, precum celelalte clase, şi aici participă cel mai mare număr de piloţi. Cel mai tânăr pilot din această clasă, are 13 ani şi este Feraru Victor (nr 95), care doar anul trecut participa la clasa copiilor, "National 60", şi deja în acest sezon, el concurează la egal cu bărbaţii adevăraţi! Startul semifinalei cu o lungime de 15 tururi, l-a câştigat Bogdan Victor (nr 20), care a catapultat de pe locul al patrulea direct pe locul întâi!
Liderul calificărilor, Pilip Denis (nr 22), a coborât pe locul trei, dar într-un timp scurt, el l-a depăşit pe Cobzari Vadim (nr 88) şi s-a avântat după liderul cursei, Bogdan Victor (nr 20). În acest moment, se dădea o bătălie pentru locul trei, între Harea Dmitri (nr 13), Drăgulean Daniil (nr 2) şi Bildin Dmitri (nr 11), cărora le-a permis să treacă în faţa sa, Cobzari Vadim (nr 88), din cauza unor probleme cu kartul.
În urma mai multor schimbări de poziţii, bătălia pentru locul trei a câştigat-o Drăgulean Daniil (nr 2), iar câştigătorul cursei, a fost Pilip Denis (nr 22), care încet, dar sigur l-a ajuns şi l-a depăşit pe Bogdan Victor (nr 20).
Cursa finală de 20 de ture, a început cu un incident neplăcut – kartul lui Bildin Dmitri (nr 11) a derapat, iar Cobzari Vadim (nr 88) l-a atins, vrând să-l evite pe exterior, apoi în el s-a acroşat şi tânărul Feraru Victor (nr 95). În urma acestui incident, primii doi au părăsit cursa, iar Feraru Victor a fost în stare să continue participarea.
Pierzând mai multe poziţii la startul cursei, după câteva ture Pilip Denis (nr 22) era aproape de liderul cursei, Bogdan Victor (nr 20), câştigând 4-5 secunde într-un timp foarte scurt. Iar în spatele celor doi lideri, pe locul trei s-a poziţionat Drăgulean Daniil (nr 2), depăşindu-l înaintea liniei start-finiş pe Ferari Serghei (nr 23).
La sfârşitul cursei a mai avut loc un incident - Pilip Denis (nr 22) aştepta până când adversarul său, Bogdan Victor (nr 20) va face o greşeală, ceea ce şi s-a întâmplat. Kartul lui Victor a derapat spectaculos în ultima şicană înaintea de linia start-finiş, iar Denis abia a reuşit să-l evite, trecând în câţiva centimetri pe lângă el, preluând poziţia de lider şi, în rezultat, câştigând cursa!
Dar Bogdan Victor a revenit în cursă destul de rapid, terminând-o pe a doua poziţie. Poziţiile primilor trei piloţi în cursa finală, au fost identice cu semifinala - Pilip, Bogdan şi Drăgulean, pe prima, a doua şi a treia poziţie, corespunzător.
Clasa "Rotax Max"
În clasa cu cei mai rapizi piloţi, nimeni nu a fost cruţat de regulamentul strict. Astfel, după sesiunea de calificare, s-a depistat că greutatea lui Munteanu Eugen (nr 31) împreună cu kartul său, a fost cu doua kilograme mai mică, decât cele 165 kg admisibile. În rezultat, Eugen a fost descalificat, chiar dacă a obţinut un rezultat demn de a doua poziţie la startul cursei, fiind nevoit să înceapă prima cursă de 20 de ture de pe ultima poziţie.
Deja tradiţional, startul a fost câştigat de Ameţinschii Alexandru (nr 7), care în ciuda poziţiei nefavorabile de pe exterior a reuşit să-l depăşească chiar în prima curbă pe câştigătorul calificărilor, Răileanu Alexandru (nr 25). Spre sfârşitul primului tur, Munteanu Eugen (nr 31) a urcat pe poziţia patra de pe locul şase, iar la începutul celui de al treilea tur, el l-a depăşit şi pe Şaban Stanislav (nr 15), astfel fiind-ui calea liberă către liderii cursei, care aveau un avantaj de 4 secunde.
În al patrulea tur, Răileanu Alexandru (nr 25) a făcut un atac decisiv şi l-a depăşit pe Ameţinchii Alexandru (nr 7), intrând pe interior-ul primei curbe, în timp ce Munteanu Eugen a micşorat diferenţa şi după un alt tur, era deja în spatele lui Ameţinschii Alexandru. Între timp, Şaban Stanislav (nr 15) a comis o greşeală la frânare înaintea ultimei şicane, ceea ce ia permis lui Dragovţev Veaceslav (nr 32) să treacă în faţă.
Apoi au urmat o serie de evenimente intrigante, care au condimentat cursa. Depăşindu-l pe Ameţinschii Alexandru (nr 7), Munteanu Eugen (nr 31) s-a avântat în pripă după liderul cursei, Răileanu Alexandru (nr 25) şi a comis o greşeală în ultima şicană. Văzând acroşajul lui Munteanu, Ameţinschii a frânat brusc, ceea ce a dus la funcţionarea instabilă a motorului, care a încetinit dramatic kartul cu numărul 7 până la viteza pietonului, în urma acestei dificultăţi, în faţa lui Ameţinschii au trecut şi Dragovţev Veaceslav (nr 32) şi Şaban Stanislav (nr 15)!
Revenind la ritmul obişnuit, Ameţinschii Alexandru a început să-l preseze pe Şaban Stanislav (nr 15), în timp ce Munteanu Eugen, situat pe poziţia secundă, nu-l mai putea ajunge pe liderul cursei, Răileanu Alexandru, care la rândul său, îl întrecuse pe Alexei Calinin (nr 5), rămas cu un tur în urmă. După o serie de încercări nereuşite de a depăşi pe Şaban Stanislav şi o multitudine de gafe, Ameţinschii Alexandru a părăsit cursa.
Apoi evenimentele au luat o întorsătură nefavorabilă pentru liderul cursei, Răileanu Alexandru (nr 25), frânele căruia au început să cedeze. Din această cauză el a acroşat cauciucurile din ultima şicană, iar mai apoi ritmul său a scăzut într-atât de mult, încât ia permis lui Munteanu Eugen (nr 31) să se apropie!
În acelaşi tur şi aproape în acelaşi loc, s-a acroşat şi Dragovţev Veaceslav (nr 32), care a fost nevoit să părăsească cursa, din cauza problemelor la motor. Deoarece până la sfârşitul cursei mai rămânea un tur, Munteanu Eugen nu a mai ezitat şi l-a atacat sever pe Răileanu Alexandru, intrând în contact cu acesta din urmă, căruia ia căzut bara de protecţie din faţă.
În cele din urmă, Munteanu Eugen (nr 31) a câştigat prima cursă, Răileanu Alexandru (nr 25) a venit pe poziţia secundă cu frânele defecte şi fără bara de protecţie, iar lui Şaban Stanislav (nr 15) ia revenit a treia poziţie!
Pentru a doua şi ultima cursă a zilei, piloţii clasei "Rotax Max" pregăteau karturile într-o pripă nemaivăzută. Motorul de pe kartul lui Dragovţev Veaceslav (nr 32) nu a mai putut fi reparat, iar pilotul nu a avut posibilitatea să participe în cursa finală, în timp ce mecanicii au ataşat bara de protecţie şi au înlocuit plăcuţele de frână pe kartul lui Răileanu Alexandru (nr 25).
Startul cursei finale de 27 de ture, a fost unul favorabil pentru Munteanu Eugen (nr 31), care a pornit de pe prima poziţie, conducând cursa de la bun început, în contrast cu semifinala, unde pilotul trebuia să depăşească toţi concurenţii de pe ultima poziţie.
Ne fiind testate, frânele de pe kartul lui Răileanu Alexandru (nr 25) şi-au arătat defecţiunea în timpul cursei (după cursă s-a depistat şi o scurgere de lichid de frână). Din cauza frânelor defecte, Răileanu Alexandru a acroşat cauciucurile din zona ultimei şicane de două ori în două tururi diferite – a doua oară a fost una cu ghinion pentru pilot şi kartul său. Din cauza braţului rupt al suspensiei din faţă, Răileanu Alexandru a fost nevoit să părăsească cursa.
În acest timp, nimeni nu putea ţine pasul cu liderul cursei, Munteanu Eugen (nr 32) - cât de mult nu a încercat Ameţinschii Alexandru (nr 7), să se apropie de el, distanţa dintre piloţi nu s-a redus. Încercările disperate, au făcut pe Ameţinschii Alexandru să greşească în prima curbă – revenind în cursă el nu a pierdut poziţia secundă.
După această greşeală, diferenţa dintre lideri a crescut la 10 secunde. Nimic nu îi mai stătea în calea lui Munteanu Eugen (nr 31), care a câştigat cursa, astfel devenind şi câştigătorul absolut a primei etape!
După ce s-au finalizat toate cursele din toate clasele, sponsorul general al Campionatului Moldovei la Karting, uleiurile de motor G-Energy, a anunţat câştigătorii concursului spectatorilor, care au fost aleşi prin tragerea la sorţi. Un număr mare de câştigători au primit diverse premii din gama de produse G-Energy, iar bucuria lor a fost nemărginită!
După ce sponsorii au înmânat premiile spectatorilor, a venit rândul piloţilor să-şi primească premiile pentru reuşitele din prima etapă al Campionatului Moldovei la Karting.
În clasa "Naţional 60", primul loc l-a ocupat Beloşnicenco Victor (nr 8), locul al doilea ia revenit lui Mitcovschii Daniil (nr 5), în timp ce pe locul trei s-a clasat Ianboglo Roman (nr 7).
În clasa "Naţional 125" a câştigat Pilip Denis (nr 22), locul al doilea a fost luat de Bogdan Victor (nr 20), iar al treilea de Drăgulean Daniil (nr 5).
În cea mai prestigioasă clasă, "Rotax Max", pe prima treaptă a podiumului a urcat Munteanu Eugen (nr 32), pe a doua treaptă s-a situat Ameţinschii Alexandru (nr 7), în timp ce pe locul trei s-a clasat orheianul, Şaban Stanislav (nr 15 ).
Nu a lipsit şi nici duşul de şampanie, care a răcorit învingătorii şi premianţii, ce au arătat în acea zi curse şi batalii adevărate!
Foarte mult bucură faptul că copiii au început deja să arate o competiţie interesantă, iar în curând se vor alătura mai mulţi piloţi şi cursele în clasa copiilor vor fi şi mai fierbinţi! În comparaţie cu începutul sezonului trecut, la care au participat până la 10 piloţi în două clase, în sezonul curent numărul claselor şi al piloţilor s-a dublat! Următoarea etapă va avea loc pe 6-7 iulie la Kiev, Ucraina, pe circuitul de karting al complexului sportiv "Chaika".
Comentarii ( )