30 septembrie 2013
A cincea etapa al Campionatului Moldovei la Karting
Pe data de 22 septembrie, sub podul de la Telecentru, a avut loc a cincea şi ultima etapă a Campionatului Moldovei la Karting din sezonul 2013. Acesta a însemnat, că în etapa finală se va da o luptă crâncenă pentru titlu campionului! Şi pe bună dreptate, pentru că campionul avea să fie aflat în toate cele trei clase - "Naţional 60", "Naţional 125" şi "Rotax Max". Decalajul dintre punctele fiecărui pilot au fost minime, deci practic toţi piloţii aveau şanse reale de a câştiga campionatul! Fiecare pilot a depus tot sufletul în această etapă, ceea ce se putea vedea şi după cursele incitante, care au şocat multitudinea spectatorilor. Da, chiar şi în ciuda vremii nefavorabile, publicul a fost destul de vast.
Ziua de duminică i-a întâlnit pe piloţi cu un timp nefavorabil, cu cerul acoperit cu nori întunecaţi şi chiar ploi. În ciuda ploii, prima parte a antrenamentelor, piloţilor au condus pe cauciucuri netede de tip slik. Dar din cauza circuitului umed, piloţii mergeau foarte încet, pentru a nu derapa şi a distruge kartul, în timp ce mecanicii pregăteau în pripă cauciucurile de ploaie. La a doua sesiune de antrenamente, toate karturile au fost echipate cu cauciucuri de ploaie şi reconfigurate pentru aerul mai umed.
Pe cauciucuri de ploaie piloţii s-au descurcat mult mai bine, deşi o parte din pistă a fost foarte alunecoasă, dar ştiind că urmează cursele în care se va decide campionul, piloţii au început să concureze între ei chiar în timpul antrenamentelor, pentru a afla capacităţile rivalilor săi! Apropo, configurare circuitului improvizat, a fost preluată de la prima etapă a campionatului, care de asemenea a avut loc la Telecentru. Acest lucru nu însemna că piloţilor avea să le fie mai uşor, dimpotrivă, condiţiile climatice nefavorabile, în combinaţie cu curbele periculoase şi dorinţa fiecărui pilot de a deveni campion – toate acestea circumstanţe aduceau o intensitate nemaivăzută ultimei etape!
În timpul antrenamentelor, ploaia sa oprit, iar piloţii, efectuând un număr mare de ture, au uscat bine traseul. Chiar dacă traseul a fost uscat, piloţii au ieşit la calificări pe cauciucuri de ploaie. Dar au fost şi cei, care în locul cauciucurilor de ploaie au ales slik-urile. Printre ei se număra şi campionul clasei "Rotax Max", Munteanu Eugen (№ 31), care datorită alegerii în favoarea slik-urilor, a câştigat calificarea cu un avantaj de 0,7 secunde!
După sesiunea de calificări a urmat deschiderea oficială a ultimii etape din Campionatul Moldovei la Karting. Preşedintele Comitetului de Karting, Guţu Serghei şi vice-preşedinte al Federaţiei Automobilismului Republicii Moldova (FARM), Gheorghe Vîlcu, au felicitat piloţii şi le-au dorit curse cât mai bune. La aceste urări s-a alăturat un fost pilot şi multiplu campion al Moldovei la Karting, Vlad Şevcenco, care a dezvăluit piloţilor nişte veşti excelente.
Vlad Şevcenco, a remarcat că în viitorul apropiat, în Orhei se planifică construirea unui circuit pentru karting de nivel mondial, pentru care se vor aloca aproximativ 15 milioane de lei din bugetul oraşului Orhei, adăugând că este nevoie şi de sprijinul Ministerului Transporturilor, Ministerului Tineretului şi Sportului şi Ministerului de Finanţe. De asemenea, Vlad Şevcenco, a alocat din propriul buget 15.000 de lei în calitate de fond de premiere pentru etapa a cincea. Ca urmare, piloţii care aveau să se claseze pe locul trei primeau 1.000 de lei, pe locul doi – 1.500 de lei, iar cei ce vor obţine victoria se vor face cu 2.500 de lei. Veşti bune, deci, pentru dezvoltarea kartingului din Moldova şi un stimulent mare pentru piloţi de a câştiga în cursă!
În mod tradiţional, etapa din Campionatul Moldovei la Karting a fost susţinută de sponsorul general, importatorul lubrifianţilor G-Energy, precum şi compania de asigurări EUROASIG Grup, compania petrolieră BEMOL şi energizantele BIG SHOCK. Suportul media a fost asigurat de canalul N4 şi Авто Радио.
Clasa "Naţional 60"
Chiar dacă sunt tineri, piloţii clasei incipiente au dat dovadă de o persistenţă de invidiat, ceea ce s-a adeverit chiar la începutul semifinalei. Toţi au vrut să ajungă pe prima poziţie chiar din prima curbă. În frunte a ieşit Mitcovschii Daniil (№ 5), iar chiar în spatele său era Guţu Artiom (№ 4), care la ieşirea din prima curbă era aproape în drept cu adversarul său, dar din cauza lui Daniil, care s-a deplasat brusc spre dreapta, Artiom nu a avut de ales şi a trecut peste kartul lui Daniil! În acest incident au fost implicaţi şi Beloşnicenco Victor (№ 8) şi Neciporuc Egor (№ 18), care nu au încăput în curbă şi au tăiat traseul pentru a nu agrava situaţia. În mod evident, patru piloţi odată nu au cum să intre într-o singură curbă, mai ales fiind şi ea îngustă.
Din cauza acestui incident Mitcovschii Danii (№ 5) a încetinit şi a ajuns pe ultima poziţie, în timp ce cursa a fost condusă de Guţu Artiom (№ 4). În cel de-al doilea tur, Mitcovschii Daniil (№ 5) a început să-şi intensifice tempoul, depăşindu-l pe primul său adversar ce îi stătea în cale - Ianboglo Roman (№ 7).
E de menţionat şi creşterea semnificativă a competitivităţii lui Neceporuc Egor (№ 18), care, după câteva ture a început să-i calce pe urmele lui Guţu Artiom (№ 4). După două ture de atacuri, Egor l-a depăşit cu succes pe Artiom, preluând conducerea în cursă! În comparaţie cu startul intens, finişul s-a dovedit a fi şi mai incitant!
În timpul penultimului tur, Guţu Artiom (№ 4) a dorit să-şi recapete poziţia de lider pregătind un contraatac, care a eşuat şi în urma unei coliziuni cu Neceporuc Egor (№ 18), pe ultimele sute de metri aceştia au fost depăşiţi de Beloşnicenco Victor (№ 8), care a câştigat cursa, precum şi de Mitcovschii Daniil (№ 5), care a finisat pe locul doi! Guţu Artiom (№ 4) nu a fost mulţumit de rezultatul cursei, mai ales că acesta avea probleme cu sistemul de frânare.
Începutul cursei finale, la fel nu a fost foarte bun pentru Mitcovschii Daniil (№ 5), care a făcut o greşeală chiar în prima curbă, ceea ce l-a aruncat în spatele peletonului, în timp ce lider în cursă a devenit Guţu Artiom (№ 4), care la depăşit pe Beloşnicenco Victor (№ 8) spre finele primului tur.
La al doilea tur, într-o serie de curbe periculoase, Artiom face o greşeală zburând în câteva anvelope, ceea ce a permis lui Beloşnicenco Victor (№ 8) şi Mitcovschii Daniil (№ 5), să treacă în faţă. Această greşeală a şters toate şansele lui Artiom de a mai câştiga în cursă.
Unicul pilot, care mai avea şanse de câştig, a fost Mitcovschii Daniil (№ 5). Chiar dacă avea performanţe mai bune, câteva ture Daniil mergea în spatele lui Beloşnicenco Victor (№ 8). Atacul decisiv din partea lui Mitcovschii Daniil (№ 5) a revenit la penultimul tur, când acesta l-a depăşit pe Beloşnicenco Victor (№ 8), iar până a vedea finişul Daniil a reuşit şi să se îndepărteze de adversar, demonstrând un ritm mult mai înalt! După finisarea curselor în clasa "Naţional 60", au apărut unele nereguli observate de comisarii sportivi, în conformitate cu care Beloşnicenco Victor (№ 8) ar fi tăiat în mod repetat, traiectoriile corecte de pe circuit. Astfel, s-a decis descalificarea pilotului şi anularea punctelor acumulate în cursa finală.
Clasa "Naţional 125"
Cursa semifinală din clasa karturilor cu cutie de viteză a fost plină de evenimente, depăşiri intrigante şi coliziuni spectaculoase. Startul a fost câştigat de către învingătorul calificărilor, Bogdan Victor (№ 20), care a început să se îndepărteze rapid de rivalii săi, arătând o viteză incredibilă timp de patru ture.
În cea de-a cincea tură Victor a început să încetinească dramatic, permiţând lui Pilip Denis (№ 22) să se apropie la distanţă de atac, dar, din nefericire, Bogdan Victor (№ 20) părăsiseră cursa din cauza unor probleme tehnice înainte ca Denis să reuşească să-l atace. Înainte de aceasta, din cauza problemelor cu motorul, din cursă a ieşit şi Josan Mihail (№ 99). Lupta intrigantă, demonstrată de Pilip Denis (№ 22) şi Fedorenco Denis (№ 28), s-a încheiat cu o coliziune dintre aceşti doi piloţi, iar problemele tehnice survenite în urma acesteia, au forţat kartul lui Pilip Denis (№ 22), să se răsucească în jurul axei verticale într-un loc periculos în mijlocul pistei.
După acest incident, în cursă au mai rămas doar trei piloţi - Fedorenco Denis (№ 28), Drăgulean Daniil (№ 2) şi Harea Dmitri (№ 13) - în aceeaşi ordine piloţii şi au terminat cursa din semifinală cu intervale mari de timp între ei.
Din cauza problemelor tehnice în cursa finală nu a putut participa Bogdan Victor (№ 20) şi Pilip Denis (№ 22). Astfel, finala a avut un statut de luptă pentru supremaţie între Fedorenco Denis (№ 28) şi Drăgulean Daniil (№ 2). Piloţii au făcut schimb de atacuri, astfel schimbându-se şi liderul cursei de repetate rânduri, dar în a doua jumătate a cursei finale Drăgulean Daniil (№ 2) a început să rămână în urmă simţitor din cauza unor probleme cu motorul, ceea ce a permis lui Fedorenco Denis (№ 28) să treacă în faţă şi să se distanţe de adversarul său.
La sfârşitul cursei Drăgulean Daniil (№ 2) şi-a intensificat tempoul şi a întreprins încercări disperate de a ajunge din urmă principalul său rival - Fedorenco Denis (№ 28), căci de rezultatul acestei curse depindea cine din ei va fi campion! Dar Daniil a început ascensiunea prea târziu şi nu l-a mai putut ajunge pe Fedorenco Denis (№ 28), astfel încât cel din urmă primul a sosit la finiş, devenind campion al sezonului 2013 în clasa "Naţional 125"! În urma lui Denis şi Daniil, la finiş a venit şi Harea Dmitri (№ 13), în timp ce Josan Mihail (№ 99) a fost nevoit să părăsească cursa, înainte de a ajunge la ecuatorul acesteia din cauza problemelor cu motorul.
Clasa "Rotax Max"
Cele mai înflăcărate lupte le-au avut piloţii clasei "Rotax Max", iar cele mai mari şanse de a câştiga titlul campionului din sezonul 2013 le aveau Munteanu Eugen (№ 31) şi Răileanu Alexandru (№ 25), astfel încât, anume în jurul acestor doi piloţi s-a dezlănţuit o mare intrigă. Dar asta nu însemna că Amenţinschii Alexandru (№ 7), care a câştigat etapa anterioară, nu avea şanse teoretice de a câştiga titlul!
Anume Ameţinschii Alexandru (№ 7), a decis să facă primul pas către câştig, dar a eşuat. După startul cursei Alexandru a accelerat din răsputeri pentru al întrece pe câştigătorul calificărilor, Munteanu Eugen (№ 31), chiar în prima curbă. În ciuda eforturilor depuse, Alexandru a derapat mult la frânare, după care a pornit foarte greu, în timp ce toţi piloţii deja trecuseră o bună parte din primul tur.
După acest mic incident, piloţii fruntaşi imediat s-au împărţit în două grupuri - Munteanu Eugen (№ 31) şi Răileanu Alexandru (№ 25) luptau pentru prima poziţie, iar pentru locul trei se lupta Calinin Alexei (№ 5) şi Gladchih Andrei (№ 8), care a făcut prima sa apariţie la o etapă din campionatul acestui sezon. Tempoul dintre aceste două grupuri era diferit, iar aceasta s-a simţit după două ture, atunci când prima grupă s-a distanţat simţitor de a doua, pe care de pe ultimul loc o urmărea Ameţinschii Alexandru (№ 7). Raileanu Alexandru (№ 25) avea destulă forţă pentru al urmări pe rivalul său principal, Munteanu Eugen (№ 31), dar nu şi suficientă pentru al ataca.
După mai multe ture, Calinin Alexei (№ 5) nu a mai reuşit să se menţină pe poziţia a treia, cedând-o lui Gladchih Andrei (№ 8). După un timp, Calinin Alexei (№ 5) s-a reabilitat şi a început să recupereze teren faţă de Gladchih Andrei (№ 8), reuşind chiar să facă presiuni asupra adversarului său. Dar Gladchih Andrei (№ 8), a părăsit cursa din cauza problemelor cu frânele, iar Alexei a trecut automat pe locul trei.
Şi pe Răileanu Alexandru (№ 25), îl urmăreau veşnicele probleme cu sistemul de frânare. De această dată, din cauza tempoului mare şi frânărilor agresive, sistemul de frânare s-a supraîncălzit rapid şi într-un moment neaşteptat, atunci când era gata de al ataca pe Munteanu Eugen (№ 31), acestea au cedat şi Alexandru a încetinit, lăsându-l pe Eugen să se îndepărteze şi să câştige cursa.
Din cauza problemelor cu sistemul de frânare Gladchih Andrei (№ 8), a decis să nu participe la cursa finală, în timp ce se confruntă cu probleme de aceeaşi natură, Răileanu Alexandru (№ 25), nu a renunţat, orientându-se la o schimbare în tehnica de frânare, pentru a evita supraîncălzirea rapidă a frânelor. La startul ultimei curse din campionatul sezonului 2013, nu au existat incidente. În primul tur, cu o rezerva nu prea mare, conducea Munteanu Eugen (№ 31), iar în spatele lui se dădea o luptă pentru locul secund între Răileanu Alexandru (№ 25) şi Ameţinschii Alexandru (№ 7).
Urmărindu-l pe Răileanu Alexandru (№ 25), Ameţinschii Alexandru a demonstrat un ritm incredibil pentru mai multe ture, dar a făcut o greşeală, care l-a aruncat mult în spate încât i-a permis lui Calinin Alexei (№ 5) să-l ajungă şi chiar să şi-l depăşească.
În acest moment Răileanu Alexandru (№ 25), încet, dar sigur a început să-i calce pe urmele lui Munteanu Eugen (№ 31), care părea să fi fost relaxat şi nu se aştepta la o concurenţă prea mare. Dar nu a fost să fie! Chiar şi cu frâne supraîncălzite Răileanu Alexandru (№ 25) a fost capabil să-l ajungă pe rivalul său datorită timpilor stabili pe cerc de 39 secunde. După cursă s-a aflat că şi Munteanu Eugen (№ 31), de asemenea, a avut probleme cu motorul, care nu permitea dezvoltarea vitezei maxime pe porţiunile lungi de pe circuit. Pe Răileanu Alexandru (№ 25) îl avantajau anume porţiunile lungi, de care pilotul a profitat din plin.
Răileanu Alexandru (№ 25) îşi menţiona atacurile pe cele două porţiuni de viteză, iar atacul decisiv a urmat să apară la fânare în una din acestea, care a fost realizat pe exterior în câţiva centimetri de rivalul său!
Munteanu Eugen (№ 31) nu s-a resemnat, şi a întreprins o serie de contraatacuri, care au adus rodul după două ture. Eugen l-a depăşit pe Alexandru la frâne în acelaşi loc, doar că pe interior! Lupta dintre aceşti titani ai kartingului a fascina publicul cu momente irepetabil de intense!
După încă două ture Răileanu Alexandru (№ 25) a realizat un atac decisiv, preluând conducerea în cursă. Surprinzător, dar atacul a fost, de asemenea, efectuat în acelaşi loc, pe exterior - probabil că acesta a fost singurul loc pe circuit de a realiza depăşiri într-o astfel de cursă extrem de rapidă.
Între timp, în urmărirea lui Calinin Alexei (№ 5), Ameţinschii Alexandru (№ 7) a reuşit să recâştige în jur de 20 de secunde, dar după o greşeală gravă în cea mai dificilă serie de curbe în faţa liniei de sosire, acesta iarăşi pierde teren, oferindu-i lui Calinin Alexei (№ 5) cale deschisă pentru locul trei.
Bucurând publicul cu o luptă incredibilă, Munteanu Eugen (№ 31) nu a renunţat, deşi şi se părea că şi-a redus ritmul, pentru că locul secund ar fi fost suficient pentru a deveni campion în clasa "Rotax Max". În ciuda riscului mare, pe parcursul ultimului tur Munteanu Eugen a depus tot efortul pentru al ajunge pe Răileanu Alexandru (№ 25) la distanţa de atac, dar nu a avut suficient timp pentru depăşire. Astfel, în cursa finală a câştigat cel, ce a fost cel mai puternic şi acesta a fost Răileanu Alexandru! La fel ca şi în cursa semifinală, Calinin Alexei (№ 5) s-a clasat pe poziţia treia, iar cu un ghinion nemaivăzut, pe locul patru a finisat Ameţinschii Alexandru (№ 7).
Premierea
În ultima etapă primul loc în clasa "National 60" l-a obţinut Mitcovschii Daniil, locul al doilea i-a revenit lui Guţu Artiom, iar locul trei şi l-a asigurat Neceporuc Egor. În clasamentul general, după cele mai bune 4 etape din 5, campionul anului 2013 a devenit Guţu Artiom, care şi-a apărat titlul de anul trecut. Cu doar un punct în spate, vice-campion a devenit Mitcovschii Daniil, în timp ce locul al treilea în campionat i-a revenit lui Beloşnicenco Victor, fiind cu 9 puncte în spatele liderului.
Comentarii ( )