1 mai 2012
Prima etapă al Campionatului Moldovei la Karting 2012
Duminică, 29 aprilie, pe porţiunea de drum al şoselei Hînceşti, ce se află sub podul de la Tele Centu, a avut loc prima etapă Campionatului Moldovei la Karting, care sa petrecut oficial pentru prima dată în ţara noastră. Prima etapă a adunat 17 piloţi în trei clase diferite. Cea mai numeroasă clasă a fost clasa Rotax Max în care au concurat 9 piloţi, 5 dintre ei fiind din Moldova, iar 4 piloţi au fost oaspeţi din Ucraina. Clasa Naţional 60 a adunat 6 piloţi, 4 dintre ei fiind din Moldova, iar 2 din Ucraina. Cei mai puţini piloţi au fost inscrişi în clasa Naţional 125, în care au concurat doar 2 piloţi, ambii fiind din Moldova.
Cursa desfăşurată în week-end-ul trecut a fost una unicală, fiind prima cursă urbană de karting organizată în Chişinău după o pauză de 6 ani. Ultima cursă urbană a avut loc în 2006, de asemenea fiind organizată pe aceiaşi porţiune de drum. Pentru această etapă a fost construită o nouă configuraţie a circuitului improvizat, astfel această etapă fiind complet diferită faţă de precedentele curse, care au avut loc pînă în 2006. Noul traseu a fost alcătuit din cotituri lente cît şi porţiuni rapide, unde piloţii atingeau o viteză de peste 100 km/h. Una din cele mai grele parţi ale acestui traseu a fost lipsa porţiunilor pentru ieşiri în decor, astfel orice greşeală ar fi putut aduce daune foarte grave, din cauza bordurelor de 50 cm înălţime ce înconjurau traseul. Deci, măiestria piloţilor a fost preponderentă.
Cea mai spectaculoasă, a fost clasa Rotax Max, unde au concurat cei mai mulţi piloţi, ce atingeau viteze de peste 100 km/h, ceea ce este destul de mult pentru un asemenea traseu urban. Deşi în clasa Naţional 60 au participat doar 6 piloţi, cursa a fost spectaculoasă, fiind condimentată cu maiestria de a pilota al copiilor de pînă la 13 ani.
După sesiunile de calificări, primii la start au ieşit piloţii clasei Rotax Max, care au avut de parcurs 20 de ture în prima cursă şi 27 în cursa finală. Chiar din primele ture s-a încins o bătălie aprigă între piloţii din Moldova şi cei din Ucraina, care foarte rapid s-au distanţat de restul peletonului. Primele două poziţii fiind ocupate de Cramar Evghenii şi Zaiţev Anton, ambii reprezentanţi ai Ucrainei, iar pe poziţia trei, s-a stabilit Munteanu Eugen, pilot din Moldova.
La începutul cursei, actualul campion, Alexandru Railean, sa lovit de un barier de protecţie astfel ajungînd pe ultima poziţie. Recuperînd poziţiile pierdute, în minutul 8 al cursei Alexandru Railean a mai fost implicat într-un accident cu Alexandru Colibaba, în batalia pentru poziţia 4-a. Railean a încercat să-l depăşiască pe Colibaba pe interior, riscînd o intrare periculoasă. Alex Colibaba nu a observat traiectoria de intrare în curba a lui Railean, astfel blocîndui traiectoria. În momentul impactului dintre cei doi piloţi, kartul lui Railean s-a răsucit în aer şi a aterizat pe kartul adversarului. Din fericire încidentul s-a terminat cu bine, iar ambii piloţi au restabilit karturile pe traseu şi au continuat cursa.
Cei mai mici piloţi din clasa Naţional 60 au parcurs 10 ture în prima cursă, iar în a doua – 14, oferind publicului lupte aprigi pentru poziţiile de frunte. În cursă finală spectatorii au avut parte de o lupta incitantă între pilotul moldovean, Feraru Victor şi piloţii din Ucraina - Cruti Ivan şi Dobruha Micola, care au facut mai multe depăşiri cu schimbări de lider al cursei. În ultimul tur al cursei, Feraru Victor, a facut o greşeală pierzînd poziţia de lider, fiind depăşit de ucraineanul Cruti Ivan.
Organizatorii au considerat că pentru lupta incinsă, pe care au demonstrat-o piloţii în clasa Naţional 60 e necesar de a decora cu diplome toţi participanţii.
Următoarea cursă va avea loc pe data de 19 mai, de asemenea sub podul de la Tele Centru.
Cu scopul
de a atrage un număr cît mai mare de spectatori la lansarea campionatului oficial
la karting, a fost aleasă o cursă urbană. Traseul stradal improvizat, situat pe
şoseaua Hînceşti, avea o lungime de peste 800 de metri, fiind asemenea unui
oval alungit cu patru şicane, inspirate din vestitul traseu de Formula 1,
Monaco. După prima sesiune de antrenamente a fost luată hotărîrea de a modifica
prima curbă de 180 de grade, situată îndată dupa linia de pornire. Schimbînd
traiectoria interioară a curbei, s-a reuşit obţinerea unei ieşiri mai sigure pentru
piloţi, care treceau foarte aproape de acea bordură periculoasă.
După prima sesiune de antrenamente piloţii au menţionat cît de rapid şi plin de adrenalină este acest traseu. De semenea, în urma primei sesiuni de antrenamente, Gînga Tudor a abandonat cursa din motive tehnice, astfel Crutoiarschii Mihai a ocupat automat locul întîi, fără ca cursele în clasa Naţional 125 să aibă loc.
După sesiunile de calificări, primii la start au ieşit piloţii clasei Rotax Max, care au avut de parcurs 20 de ture în prima cursă şi 27 în cursa finală. Chiar din primele ture s-a încins o bătălie aprigă între piloţii din Moldova şi cei din Ucraina, care foarte rapid s-au distanţat de restul peletonului. Primele două poziţii fiind ocupate de Cramar Evghenii şi Zaiţev Anton, ambii reprezentanţi ai Ucrainei, iar pe poziţia trei, s-a stabilit Munteanu Eugen, pilot din Moldova.
La începutul cursei, actualul campion, Alexandru Railean, sa lovit de un barier de protecţie astfel ajungînd pe ultima poziţie. Recuperînd poziţiile pierdute, în minutul 8 al cursei Alexandru Railean a mai fost implicat într-un accident cu Alexandru Colibaba, în batalia pentru poziţia 4-a. Railean a încercat să-l depăşiască pe Colibaba pe interior, riscînd o intrare periculoasă. Alex Colibaba nu a observat traiectoria de intrare în curba a lui Railean, astfel blocîndui traiectoria. În momentul impactului dintre cei doi piloţi, kartul lui Railean s-a răsucit în aer şi a aterizat pe kartul adversarului. Din fericire încidentul s-a terminat cu bine, iar ambii piloţi au restabilit karturile pe traseu şi au continuat cursa.
Cursa finală de asemenea nu a fost lipsită de incidente. În prima cotitură a traseului, Alexandru Colibaba a tamponat barierele de protecţie astfel blocînd traiectoria de ieşire din aceasta curbă. Astfel, Vladimir Cotorobai, care mergea din spate nu a reuşit sa evite kartul lui Colibaba, tamponînduse şi accidentîndul pe al său, ne fiind în stare de a mai continua cursa, din cauza kartului acroşat.
Organizatorii au considerat că pentru lupta incinsă, pe care au demonstrat-o piloţii în clasa Naţional 60 e necesar de a decora cu diplome toţi participanţii.
Următoarea cursă va avea loc pe data de 19 mai, de asemenea sub podul de la Tele Centru.
Clasa : Rotax Max
Poziţia/ Pilot/ nr. kart/ Ţara
1. Kramar Evghenii, 30 - Ucraina
2. Zaiţev Anton, 89 - Ucraina
3. Munteanu Eugen, 31 - Moldova
4. Klibanskii Daniil, – Ucraina
5. Railean Alexandru, 25- Moldova
6. Kolibaba Alexandru, 15 - Moldova
7. Ameţinschii Alexandru, 7 - Moldova
8. Gladchih Andrei, 58 - Moldova
9. Cotorobai Vladimir, 32 - Moldova
Clasa: Naţional 60
1. Kruti Ivan, 7 - Ucraina
2. Feraru Victor, 95 - Moldova
3. Dobruha Micola, 30 - Ucraina
4. Guţu Arteom, 4 - Moldova
5. Cotorobai Nichita, 22 - Moldova
6. Mitcovschii Daniel, 1 - Moldova
Clasa: Naţional 125
1. Crutoiarschii Mihai, 17 - Moldova
2. Gînga Tudor, 4 – Moldova (nu a finisat cursa)
Comentarii ( )