18 septembrie 2012
Rezultatele Cupei Republicii Moldova la Karting 2012
Desfăşurată la 16 septembrie, Cupa Republicii Moldova la Karting, a fascinat publicul cu curse incredibile, la care nu s-au aşteptat nici măcar piloţii! Cupa Moldovei are loc în fiecare an şi joacă rolul unei etape bonus, separate de principalele etape ale campionatului. Ea are un profil foarte înalt și victoria este foarte prestigioasă. Cursa a avut loc pe un traseu improvizat de 825 metri, situat sub un podul de la Telecentru.
În ciuda faptului că victoria Cupei nu ar schimba nimic în clasamentul campionatului, toţi piloţii doreau neapărat să o obţină! Din păcate, lipsa unui număr minim de piloți, curse în clasa juniorilor "Național 60", au fost anulate. Spre fericirea vizitatorilor numărul piloților din clasa ”Rotax Max” a fost suficient pentru ca competiţia să fie completă, dar totuşi singurul pilot din clasa "Național 60", Guțu Artiom (nr 4) a avut o sarcină grea de a încinge publicul în reprizele dintre cursele clasei ”Rotax Max”, pe care el a efectuat-o impecabil! Deschiderea curselor Cupei Republicii Moldova la Karting 2012, a fost marcată de cuvintele de încurajare din partea lui Gheorghe Vîlcu.
Întrecerile din cadrul Cupei nu dădeau semne de careva revelații speciale, dar evenimente spectaculoase şi nu prea, nu au întârziat să apară. La o sesiune de antrenamente, atunci când pe traseu a fost aproape toți piloții clasei ”Rotax Max”, câștigătorul campionatului Moldovei la Karting din acest an, Eugen Munteanu, a nimerit în unul dintre cele mai serioase incidente ale zilei. În prima curba de 180 de grade, aflată direct după linia de sosire, a derapat kartul pilotat de Vadim Cobzari (nr 88), în care sa ciocnit Munteanu Eugen (nr 31), care mergea în spate. În urma coliziunii, cele două karturi au fost avariate, dar kartul lui Eugen a avut o problemă mult mai mare la axul spate, care a fost îndoit, ceea ce putea să pună capăt participării în curse. Datorită muncii și spiritului de echipă, axul kartului lui Eugen a fost reparat cu mult timp înainte de calificări, așa că el a avut timp să facă şi câteva ture de antrenament.
După prima manşă de antrenamente, s-a decis schimbarea traiectoriilor unor curbe mai strânse, care au fost considerate a fi periculoase pentru participanţi. Schimbările pe traseu au fost urmate de 20 minute adăugătoare de antrenamente, pentru ca piloţii să se adapteze traseului modificat, după ce a şi fost dat startul calificărilor. Unicului pilot al clasei "Național 125”, Vadim Cobzari (nr 88), i s-a acordat participarea doar la antrenamente şi calificări.
Ca şi la etapele campionatului, calificările în cadrul Cupei au avut la bază trei cercuri pentru fiecare pilot - unul de încălzire şi altele două de cronometrare. Reamintim că, piloţii clasei ”Rotax Max” participă pe karturi cu motoare Rotax cu capacitatea de 125 cmc, ce dezvoltă 28.5 c.p. la 11.500 rpm.
Pe cele mai rapide porţiuni ai traseului, karturile cu motoare identice Rotax dezvoltau o viteză nemaipomenită de 110 km/h şi asta în condiţiile traseului de oraş, neprevăzut pentru aşa viteze mari, pe unde mai pui şi bordurele de jumătate de metru! Cele mai lente şicane se treceau cu o viteză de 42 km/h, iar pe lângă şicanele rapide în zona podului, karturile şuierau cu viteza de 100 km/h, cu o mică frânare la intrare, în timp ce viteza medie constituia 87 km/h. Fiţi de acord, astfel de viteze sunt destul de mari, pentru aşa un circuit compact cu şicane atât de strânse.
Timpul cel mai bun de 34.71 secunde în calificări, care au decurs fără acroşaje, l-a obţinut Răileanu Alexandru (nr 25), iar la doar 0.3 secunde distanţă, pe locul secund în calificări a finisat Munteanu Eugen (nr 31).
După un briefing scurt, care a pus la punct micile momente, piloţii şi-au aranjat karturile pentru pornire în prima cursă. La startul cursei, în care piloţii trebuiau să parcurgă 20 de ture, a fost clar, că cursele în acea zi vor fi foarte incitante. În urma căderii steagului alb, Rotaxurile au înaintat vertiginos, iar cea mai bună poziţie a ocupat-o Ameţinschi Alexandru (nr 7), care îndată a câştigat o poziţie, urmându-l pe poziţia secundă pe liderul cursei Răileanu Alexandru (nr 25), în timp ce Munteanu Eugen (nr 31) a coborât de pe locul doi pe trei. Spre finele primului tur, liderii cursei nu s-au schimbat, iar pe locurile patru, cinci şi şase, se situau Colibaba Alexandru (nr 15), Calinin Alexei (nr 5) şi Gladchih Andrei (nr 8). Pe parcursul turului trei, Munteanu Eugen şi-a redobândit poziţia secundă în urma depăşirii lui Ameţinschi Alexandru şi deja îl ţintea pe liderul cursei, Răileanu Alexandru, căruia îi pierdea 2 secunde. Apropiindu-se nemilos de concurentul său, în turul şase, Munteanu Eugen a minimalizat distanţa, iar în turul opt, Răileanu a mărit-o până la o secundă, în timp ce distanţele între restul piloţilor erau în jur de două secunde.
În turul nouă, Munteanu iarăşi s-a apropiat de Răileanu şi a început să caute un loc mai potrivit pentru atac, în timp ce concurentul său îi urmărea mişcările. În acelaşi tur, probleme a avut Calinin Alexei (nr 5), care a atins unul din elementele traseului şi şi-a accidentat kartul. Datorită acţiunilor rapide ale marşalilor, kartul sub numărul 5 a fost evacuat de pe traseu într-un loc sigur, iar traseul deteriorat a fost restabilit. Următoarele ture au fost un test greu pentru nervii lui Răileanu Alexandru (nr 25), pe urmele căruia călca Munteanu Eugen, atacând adversarul său din toate părţile.
Sesizând că sfârşitul cursei e aproape, Munteanu Eugen l-a atacat pe Răileanu Alexandru în a doua curbă de 180 de grade, depăşindu-l pe interior datorită frânării mai târzii şi arătând o luptă la limită! Dar Răileanu Alexandru, care a condus aproape toată cursa, nu a cedat şi chiar în prima curbă a următorului tur şi-a recăpătat poziţia de lider. Ultima şansă al lui Munteanu Eugen era a doua curbă de 180 de grade, pe care concurenţii au trecut-o paralel! Dar Răileanu a avut o viteză mai mare la ieşirea din curbă, ceea ce ia permis să smulgă victoria pe ultima sută de metri, finisând cursa la o distanţă foarte mică de Munteanu Eugen, care s-a mulţumit cu poziţia secundă. Demult publicul nu a avut parte de aşa o cursă intrigantă şi aşa un finiş fenomenal! La finalul cursei, Răileanu şi Munteanu au fost urmaţi de Ameţinschi Alexandru (nr 7), Colibaba Alexandru (nr 15) şi Gladchih Andrei (nr 8).
Înainte de startul celei de a doua cursă, care trebuia să şi încheie Cupa Republicii Moldova, pe traseu iarăşi a ieşit cel mai tânăr pilot, Guţu Artiom (nr 4), care circulând pe traseu primea o multitudine de aplauze ale spectatorilor. A doua cursă, în care piloţii trebuiau să parcurgă 27 ture, a fost nu mai puţin spectaculoasă decât prima cursă. Numai startul cursei î-ţi tăia răsuflarea!
În prima curbă Răileanu Alexandru (nr 25), a intrat derapând din cauza frânării târzii, în timp ce Ameţinschi Alexandru (nr 7) a atins kartul lui Răileanu şi a acroşat partea laterală al kartului lui Munteanu Eugen (nr 31), ceea ce l-a făcut sa piardă controlul şi timpul preţios. În această situaţie încinsă a nimerit şi Calinin Alexei (nr 5), care a pierdut traiectoria şi nu s-a încadrat în lanţul de şicane izbindu-se de un element de îngrădire a traseului, ceea ce l-a făcut să părăsească cursa. Apoi lucrurile au devenit şi mai interesante! Munteanu Eugen s-a apropiat mult de Răileanu Alexandru şi l-a depăşit în a doua curbă de 180 grade, datorită vitezei mai mici al lui Răileanu la ieşirea din şicane, care nu a mai putut să închidă ”portiţa” pentru că concurentul era deja în dreapta sa. Lupta între Răileanu şi Munteanu părea să nu mai aibă sfârşit, dar fiind în urma lui Munteanu, Răileanu a comis o greşeală în primul lanţ de şicane al turului 7, atingând barierele traseului şi făcând un derapaj spectaculos la 180 de grade. Acest derapaj, a pus practic cruce pe victoria lui Răileanu, care după greşeală sa a pierdut 6 secunde. Dar ca de obicei, el nu a renunţat la luptă.
Peste câteva ture, liderii l-au ajuns pe pilotul de pe ultimul loc - Ameţinschi Alexandru (nr 7), la depăşirea căruia, Munteanu Eugen a pierdut ceva timp, ceea ce i-a permis lui Răileanu să se apropie niţel, în timp ce pe locul trei şi patru se situau Gladchih Andrei (nr 8) şi Colibaba Alexandru (nr 15). Câteva ture mai târziu tempoul liderului cursei, Munteanu Eugen a scăzut, în timp ce tempoul lui Răileanu Alexandru s-a mărit simţitor, ceea ce ia permis sa diminueze distanţa de la 6 la 3 secunde! Distanţa între cei doi a început să se micşoreze drastic şi atunci când Munteanu a încetinit din cauza lui Colibaba Alexandru (nr 15) rămas în urmă cu un tur, iar Răileanu a trecut turul 23 cu un timp record pentru cursă şi întreaga zi de 33.910 secunde! Deja în următorul tur Răileanu Alexandru iarăşi a comis o greşeală în primul lanţ de şicane, din cauza căreia a pierdut 1.3 secunde. Următoarele ture Răileanu Alexandru a încercat să recapete timpul pierdut, dar aceasta nu ia fost suficient pentru îl depăşi pe Munteanu Eugen. În rezultat, piloţii au finisat cursa forte aproape unul de celalalt, iar învingător de această dată a devenit Munteanu Eugen (nr 31). În urma celor două curse ale Cupei Republicii Moldova la Karting, primul loc l-a luat Munteanu Eugen (nr 31), locul doi i-a revenit lui Răileanu Alexandru (nr 25), iar podiumul a fost completat de Gladchih Andrei (nr 8).
Cupa Republicii Moldova la Karting, s-a adeverit a fi pe neaşteptat de spectaculoasă şi incitantă! Ambele curse au fost intrigante şi au rezumat pe note pozitive. De exemplu, Răileanu Alexandru, care a luat locul secund, nu a fost dezamăgit de poziţia sa, menţionând că anume pentru aşa curse aprige şi practică kartingul şi că întrecerile cu competitori puternici precum Munteanu Eugen, sunt foarte interesante. Dar nu numai câştigătorii clasei ”Rotax Max” au primit cupe, diplome şi cadouri de la sponsorii Bemol şi Big Shock, chiar şi cel mai mic pilot al clasei ”Naţional 60”, Guţu Artiom, a fost premiat. Desigur, nu a lipsit nici ploaia de şampanie!
Rezultatele Cupei Republicii Moldova 2012 în clasa ”Rotax Max”
2. Răileanu Alexandru (nr 25)
3. Gladchih Andrei (nr 8)
4. Colibaba Alexandru (nr 15)
5. Ameţinschi Alexandru (nr 7)
6. Calinin Alexei (nr 5)
On-board video #25, cursa #2:
Comentarii ( )