20 octombrie 2012
A V-a etapă al Campionatului Moldovei la Karting - rezultatele
Iată şi Campionatul Moldovei la Karting al sezonul 2012 a ajuns la final. Pe 14 octombrie 2012, s-a desfăşurat a cincea şi ultima etapă, care a avut loc pe traseul din Grigoriopol, Transnistria.
În ciuda timpului posomorât şi traseului umed, piloţii au decis să meargă pe cauciucuri de tip slic, rugându-se ca ploaia să ocolească competiţiile. Din diferite motive, majoritatea piloţilor clasei ”Naţional 60” nu au venit la ultima etapă a sezonului, ceea ce a adus la anularea curselor în clasa copiilor. Doar campionul acestei clase, Guţu Artiom a binevoit să vină, dor că în cazul dat, în postură de susţinător. Lipsa clasei ”Naţional 60” nu a însemnat şi mai puţine curse. Dimpotrivă! Pe lângă cei patru piloți din clasa ”Rotax Max”, la cursele ultimei etape s-au alăturat cinci karturi mult aşteptatei clase ”Naţional 125”, care s-a reunit sub aripa campionatului oficial!
Participanţii clasei ”Naţional 125” concurează cu karturi al căror motoare de marcă CZ, cu o capacitate cilindrică de 125 cm. cubi, fiind răcite cu aer, dezvoltă aproximativ 25 cai putere. Principala deosebire dintre motoarele Rotax, care sunt folosite în clasa ”Rotax Max”, sunt cutiile de viteze manuale cu 6 trepte, care necesită o mai mare concentrare piloţilor în timpul pilotării kartului. Dar CZ-turile au şi un avantaj foarte mare – disponibilitatea largă, care favorizează implicarea a mai multor piloţi în cursele de karting, cu un buget relativ mai redus.
Deoarece timpul avea să se înrăutăţească, organizatorii au decis să strâmteze graficul curselor şi repausurilor între ele, consultându-se preventiv şi cu piloţii în timpul briefingului. Fiecărei clase li s-a acordat trei antrenamente a câte 10 minute fiecare. Astfel, la ora 11:00, primii pe circuit au ieşit piloţii clasei ”Rotax Max”, apoi au urmat şi piloţii clasei ”Naţional 125”, pentru un total de o oră de antrenamente, după care şi traseul a reuşit să se usuce. Chiar şi aşa, traseul pe alocuri avea pete umede, pe care karturile alunecau. Primejdia nu l-a ocolit pe Răileanu Alexandru (numărul 25), kartul căruia a alunecat în una din cotituri şi a derapat în iarbă, fără prea multe pierderi pentru pilot şi kartul său, însă. Alexandru ajutat de marşali şi-a continuat drumul pe circuit.
După antrenamente, a urmat deschiderea oficială şi prezentarea piloţilor. Fără a pierde prea mult timp, piloţii ambelor clase au început să iasă la calificări, care tradiţional ofereau fiecărui participant o tură de încălzire şi altele două de cronometrare. Calificarea în clasa ”Rotax Max” a fost câştigată de Munteanu Eugen (numărul 31), care a arătat cel mai bun timp de doar 47,874 secunde, timpi foarte apropiaţi au arătat piloţii clasaţi pe locurile doi şi trei – Ameţinschii Alexandru (numărul 7) şi Răileanu Alexandru (numărul 25) timpii lor fiind de 47,997 şi 48,141 secunde respectiv. A patra poziţie la linia de start a căpătat-o Colibaba Alexandru (numărul 15) datorită timpului de 49,729 secunde.
În clasa ”Naţional 125”, calificările au fost câştigate de Pilip Denis (numărul 22), care a arătat un timp de 51,237 secunde. Diferenţa mare faţă de piloţii clasei ”Rotax Max” se explică prin dificultatea mai mare în pilotarea karturilor cu transmisie manuală.
Ora rezervată pentru calificări a trecut fulgerător şi iată că piloţii clasei ”Rotax Max” au şi apărut pe pistă, făcând două ture de încălzire după care a început prima cursă cu o lungime de 14 cercuri. Îndată după startul cursei, Ameţinschii Alexandru (numărul 7) l-a depăşit pe Munteanu Eugen (numărul 31), catapultându-se de pe locul secund pe prima poziţie. După câteva ture Eugen a fost depăşit şi de Răileanu Alexandru (numărul 25), care deja în turul doi s-a apropiat de Ameţinschii Alexandru, încercând să-l depăşească în aceeaşi curbă ca şi pe Munteanu.
Încercarea s-a soldat cu un mic acroşaj, care l-a făcut pe Ameţinschii să treacă cu două roţi pe iarbă, astfel pierzând timp preţios, nu şi cedând locul său de lider. Fiind concentraţi în lupta pentru prima poziţie, liderii nici nu au observat, că Munteanu Eugen (numărul 31) a şi ajuns direct în spatele lor! După depăşirea numărului 25 în turul patru, Eugen a pus capăt luptei celor doi Alexandri, în timp ce la distanţă de trei secunde de lideri se situa Colibaba Alexandru (numărul 15).
Cursa a devenit şi mai incitantă, când Răileanu Alexandru încerca să-l depăşească pe Munteanu Eugen, care la rândul său punea presiune asupra lui Ameţinschii Alexandru. Incredibil, cât de aproape unul de celălalt se situau piloţii schimbându-se cu atacuri la câţiva centimetri la viteze de 100 km/h pe cele mai rapide porţiuni ale traseului! În turul zece, Răileanu Alexandru în sfârşit a l-a depăşit pe Munteanu Eugen, dar să se îndepărteze de el, nu i-a reuşit.
În turul 11, Munteanu Eugen (numărul 31) a scăzut tempoul, iar Ameţinschii Alexandru a făcut o greşeală derapând în iarbă, făcându-i cadou lui Răileanu Alexandru, care folosindu-se de greşeala adversarului a devenit lider, ducând cursa către un final victorios.
Nu au trecut nici cinci minute după finele primei curse în clasa ”Rotax Max”, că pe pistă s-au şi aliniat piloţii clasei ”Naţional 125”, care, spere deosebire de Rotaxuri, aveau să parcurgă doar o tură de încălzire şi să efectueze startul de pe loc în cursa de cu un total de 10 ture. Startul nu i-a reuşit lui Drăgulean Daniil (numărul 7), iar liderul calificărilor, Pilip Denis (numărul 22) a înaintat vertiginos reuşind chiar să se îndepărteze de Şevcenco Alexandru (numărul 45) situat pe poziţia secundă. Chiar în primul tur, Bogdan Victor (numărul 20) a derapat pe traseu cu al său kart de un galben aprins, fiind nevoit să piardă mult timp pentru restabilire.
Recuperând timpul pierdut la startul cursei, Drăgulean Daniil a început să-l atace pe cel mai apropiat adversar – Fedorenco Denis (numărul 28), pe care l-a şi depăşit în penultima cotitură al turului doi. Al treilea tur a bucurat publicul cu o luptă aprigă între aceşti doi piloţi, însă a întristat din cauza părăsirii cursei din motive tehnice al pilotului cu numărul 20.
Peste câteva ture, a părăsit cursa şi Drăgulean Daniil (numărul 7), din cauza ruperii lanţului, astfel pe circuit ramaseră doar trei piloţi. Datorită tempoului remarcabil, cursa a fost câştigată de Pilip Denis (numărul 22). În urma cu câteva secunde în spatele liderului, pe locul secund, a finisat cursa pilotul sub numărul 45, Şevcenco Alexandru, iar pe a treia poziţie s-a situat Fedorenco Denis (numărul 28).
În urma unei pauze de 40 de minute, pe circuit au reapărut piloţii clasei ”Rotax Max”, care au pornit în cursa finală de 19 ture. Răileanu Alexandru (numărul 25) a ratat startul, în timp ce Ameţinschii Alexandru (numărul 7) a devenit liderul cursei. Primul tur, piloţii l-au trecut foarte aproape unul de celălalt, iar spre finalul turei, Munteanu Eugen (numărul 31) l-a depăşit pe Colibaba Alexandru (numărul 15), astfel urcând de pe poziţia patru, pe trei. În acel moment liderii cursei, Ameţinschii Alexandru şi Răileanu Alexandru, s-au îndepărtat la câteva secunde de urmăritorii săi, ducând şi o luptă pe cinste pentru locul întâi.
În una din încercările de a depăşi liderul cursei, Răileanu Alexandru a comis o greşeală în ultima curbă al turului patru, fiind nevoit să taie pe iarba de pe acostament. Această manevră l-a indispus pe pilot şi l-a aruncat pe ultima poziţie, lipsindu-l de orice şansă de a mai câştiga cursa. Răileanu Alexandru a reuşit să-l depăşească pe cel mai apropiat adversar, Colibaba Alexandru (numărul 15), doar spre finele turului cinci, în timp ce Ameţinschii şi Munteanu au reuşit să se îndepărteze considerabil. Între ei s-a dezlănţuit o luptă fenomenală, culminaţia căreia au fost atacurile îndrăzneţe ale lui Munteanu Eugen. După ce a petrecut mai multe atacuri pe interiorul aproape fiecărei cotituri, Eugen a surprins publicul cu dorinţa sa de a învinge, în timp ce Ameţinschii Alexandru îi para toate încercările.
Pierzând din viteză la ieşirea din una din ultimele cotituri al turului 13, Ameţinschii Alexandru nu a reuşit să intre primul în virajul următor, astfel Eugen s-a folosit de greşeala adversarului trecând pe lângă acesta la câţiva milimetri! La ieşirea din acea curbă Ameţinschii a încercat un contraatac, care nu i-a reuşit. Apoi distanţele dintre cei patru piloţi s-au mărit, iar Munteanu a reuşit să se îndepărteze simţitor de Ameţinschii, în timp ce Răileanu şi Colibaba ocupau poziţiile trei şi patru respectiv. Pe poziţii similare piloţii clasei ”Rotax Max” au şi terminat a doua şi ultima cursă etapei finale Campionatului Moldovei la Karting.
Imediat după revenirea piloţilor clasei ”Rotax Max” în pituri, la startul cursei doi au ieşit piloţii clasei ”Naţional 125”. Îmbucurător a fost faptul că, piloţii ce au părăsit prima cursă din motive tehnice, au reuşit să le rezolve chiar până la începerea cursei finale. Piloţii au pornit într-un grup strâns în cursa de 12 ture, reuşind să se întindă pe tot circuitul chiar în primul tur, în timp ce Fedorenco Denis (numărul 28) a derapat la ieşirea din curbă, astfel pierzând două poziţii în cursă.
Deja în al doilea tur, liderul cursei, Pilip Denis (numărul 22), a reuşit să se distanţeze foarte mult de ceilalţi concurenţi. Din păcate, în timpul turului trei, iarăşi a părăsit cursa pilotul cu numărul 20 – Bogdan Victor. Datorită încetinirii lui Drăgulean Daniil (numărul 7), Fedorenco Denis (numărul 28) a reuşit să-l depăşească pe porţiunea cea mai rapidă a traseului. Peste câteva ture, Daniil s-a revigorat şi l-a contraatacat pe Denis, redobândindu-şi locul trei. Chiar şi după acesta, lupta între aceşti doi piloţi nu s-a sfârşit.
După încă un tur, Fedorenco Denis iarăşi l-a depăşit pe Drăgulean Daniil în fine câştigând bătălia, în timp ce liderul cursei, Pilip Denis (numărul 22), i-a depăşit pe aceştia cu un tur. Aceeaşi manevră a efectuat-o şi Şefcenco Alexandru (numărul 45), care deţinea poziţia secundă în cursă. În aceeaşi ordine piloţii clasei ”Naţional 125” au şi finisat a doua cursă, victoria obţinând-o detaşat, Pilip Denis (numărul 22).
Campionatul Moldovei la Karting din acest an ne-a surprins spre finalul sezonului cu lupte spectaculoase şi memorabile, care au demonstrat că şi ceilalţi piloţi pot să facă faţă campionului acestui an în clasa ”Rotax Max” - Munteanu Eugen, care deşi a terminat sezonul pe o notă pozitivă, câştigând practic fiece cursă, are temei de îngrijorare pentru sezonul următor.
Campionatul Moldovei a fost bucuros să primească clasa ”Naţional 125”. Sperăm, că şi piloţii au primit multă plăcere de la curse şi de la primirea călduroasă celorlalţi participanţi ai campionatului. În ciuda frigului pătrunzător şi picăturilor de ploaie care au început să apară la decernarea premiilor, dor premianţii clasei ”Naţional 125” au făcut duş cu şampanie!
Datorită mult aşteptatei clase ”Naţional 125”, dar şi a claselor ”Rotax Max” şi ”Naţional 60”, cursele sezonului viitor promit a fi şi mai interesante şi spectaculoase!
Şi până nu s-a început aşteptarea plictisitoare al sezonului 2013, toţi doritorii de a concura şi de a închide definitiv sezonul 2012, vor putea să participe în cursa amicală cu denumirea de ”Toamna Nistreană”, care se va desfăşura pe traseul din Grigoriopol pe data de 28 octombrie anul curent.
Etapa cincea - rezultatele
Clasa ”Rotax Max”
Poziţia/Pilotul/Numărul kartului
1. Munteanu Eugen - 31
2. Ameţinschii Alexandru - 7
3. Răileanu Alexandru - 25
4. Colibaba Alexandru - 15
Clasa ”Naţional 125”
1. Pilip Denis – 22
2. Şevcenco Alexandru – 45
3. Fedorenco Denis – 28
4. Drăgulean Daniil – 7
5. Bogdan Victor – 20 (nu s-a calificat)
Campionatul Republicii Moldova - Rezultatele Finale
Clasa ”Rotax Max”
Poziţia/Pilotul/Numărul kartului
1. Munteanu Eugen (31) – 356
2. Ameţinschii Alexandru (7) – 337
3. Răileanu Alexandru (25) – 329
4. Colibaba Alexandru (15) – 319
5. Gladchih Andrei (58) – 160
6. Calinin Alexei (5) – 160
7. Cotorobai Vladimir (32) – 80
8. Levcenco Mihail (58) – 79
Clasa ”Naţional 60”
1. Guţu Artiom (4) – 348
2. Mitcovschii Daniil (1) – 333
3. Feraru Victor (95) – 177
4. Gînga Daniil (95) – 164
5. Cotorobai Nichita (22) – 82
6. Mitcovschii Miroslav (11) - 80
Clasa ”Naţional 125”
1. Pilip Denis (22) - 89
2. Şevcenco Alexandru (45) - 85
3. Fedorenco Denis (28) - 82
4. Drăgulean Daniil (7) – 80
5. Crutoiarschii Mihai (17) – 0
6. Bogdan Victor (20) – 0
7. Gînga Tudor (4) – 0
Comentarii ( )