19 noiembrie 2015
Relatare - CEE Rotax Max Challenge Etapa 5
După ce vizitasem una din etapele rotaxului din România în 2014, am hotărât în 2015 să mergem măcar la o etapă CEE Rotax Max Challenge (Central-East European Rotax Max Challenge).
Reuşisem să strâng banii necesari doar către ultima etapă СЕЕ. Upgrade-ul EVO (fără carburator) l-am comandat în ultima clipă. Din această cauză amânasem timpul de pornire în Ungaria cu 7-8 ore, pentru că upgrade-ul a ajuns din Moscova doar joi, pe data de 17 septembrie, la 01:00 dimineaţă.
După ultima etapă din Campionatul Naţional de Karting, nu am avut timp pentru a rezolva problemele cu motorul, din această cauză luasem un motor de rezervă de la Dragovţev Veaceslav, pentru ce îi mulţumesc mult!
Drumul spre Ungaria
La 02:00 noaptea ieşeam din Chişinău, iar în România am intrat aproximativ pe la 04:00. De această dată vameşii au fost mai buni şi ne-au dat voie să trecem mult mai rapid după ce le arătasem paşaportul tehnic emis de FARM. În România am pierdut 13 ore, iar la ora 16:00 (СЕТ) intram în Ungaria. Din Budapesta mersesem pe M1 în direcţia Gyor şi apoi pe o altă magistrală înspre Sarvar (unde avea să ne cazăm) şi Pannonia Ring. În Sarvar am ajuns la 23:45, în total petrecând în drum 22 de ore şi 45 de minute.
Vineri - 8 sesiuni de antrenamente
La 8 dimineaţa eram deja pe traseu. De abia reuşisem să găsim un loc în capătul paddock-ului pentru cortul nostru. Locuri libere practic nu erau. Până băieţii descărcau remorca şi instalau cortul, eu m-am dus să mă înregistrez. M-am înregistrat pentru întreaga etapă - 335 euro (125 taxa de participare + 160 anvelope Mojo D2 + 50 pentru două zile de antrenamente) şi pe Artiom Guţu doar pentru două zile de antrenamente (fără curse).
Pe circuitul mare se antrenau superbike-urile. Erau vreo 20-30 piloţi pe traseu – o gălăgie infernală. Circuitul de karting şi paddock-ul se aflau în interiorul circuitului mare, vizavi de linia start/finiş – în zona de ieşire din ultima curbă şi intrarea în pitlane.
Pe pistă am intrat doar în cea de-a treia sesiune de antrenamente. Traseul era gumat foarte bine şi mi s-a părut cam lunecos. S-a rezolvat prin setările de presiune din cartela Mojo D2.
Motorul meu şi-a arătat capriciile încă la ultimele trei etape din Campionatului Naţional de Karting. Cum m-am aşteptat, motorul nu mergea deloc.
Instalarea chiulasei motorului de rezervă nu a avut efect. Nici schimbarea garniturii exterioare nu a dat rezultate.
Pentru vineri am instalat anvelope uzate cu care am concurat în ultimele două etape din Moldova. Cel mai bun timp a fost 48.3 secunde, fiind cu 3 secunde mai slab decât timpii liderilor. Din cauza uzurii mari al cilindrului nu găsisem un piston nou pentru motor. O altă opţiune nu aveam decât să instalăm motorul de rezervă pentru ziua de sâmbătă şi să-i punem upgrade-ul EVO (cablaj nou, bobină nouă şi power valve electronic), plus un nou acumulator şi piston nou. Am plecat din paddock la 22:00, o parte din lucru a fost lăsat pe dimineaţă.
Sâmbătă - 8 sesiuni de antrenamente
Deşi antrenamentele au început la 9, pe circuit eram la 8 dimineaţa. Primul antrenament a fost pe ploaie, iar către al doilea, traseul se uscaseră bine. Dar toate lucrările au fost finalizate doar către a treia sesiune de antrenamente. Pe pistă motorul a început să-şi arate capriciile. Verificând totul, nu găseam problema. La o altă ieşire lucrul motorului a devenit mai bun, deşi avea aceleaşi simptome, iar tempoul a scăzut la 50 de secunde.
Aici ne-au ajutat cehii, care ne-au arătat că nu instalasem corect power valve electronic. Ne-au dat o fişă cu instrucţiuni care era diferită de cea care venea cu upgrade-ul EVO.
Sesiunea a cincea. Pentru a cincea sesiune de antrenamente instalasem un set de gume care au parcurs doar două manşe şi se părea că totul merge bine (bucurie nu alta). Dar peste jumătate de tur pedala acceleratorului nu mai reacţiona – am uitat să fixăm acul din carburator. :)
Sesiunea a şasea – plouă… Pentru ploaie a fost mărit doar ecartamentul faţă restul setărilor fiind de uscat, inclusiv partea faţă coborâtă, iar setul de anvelope de ploaie era uzat aproape la 0. În rezultat intram în viraje sau cu spatele sau ieșeam în decor.
Sesiunea a şaptea – a început să se usuce. Instalăm slick-urile, îngustăm ecartamentul şi... În rezultat - 48.6 secunde.
Sesiunea a opta – pista s-a uscat complet. Iar cu pinionul de 80 - practic toate tururile au fost în 47 de secunde. M-am gândit că e bine, iar mâine, cu anvelope noi, va fi şi mai bine. Am plecat din paddock la 20:30.
Duminica – Ziua de concurs
Warm-up
Pinion cu 82 dinţi şi setul de anvelope noi. Noi eram unii din puţinii care au ieșit pe pistă cu anvelope noi. Am făcut doar un tur rapid cu noile setări care au dat un rezultat nu prea bun – turaţiile ajungeau doar la 13,000 rpm…
Calificările
Datorită pinionului cu 84 de dinţi, în sfârşit, motorul a turat la 14,000 rpm, dar timpul a fost slab – ultima poziţie şi 47.5 secunde - cu 2.1 secunde în spate faţă de lider… La ieşire din viraje spatele derapa, iar pe linie dreaptă pierdeam. Pentru manşa semifinală am hotărât să facem vice-versa și să instalăm pinionul de 78.
Semifinala
Startul a fost dat doar dintr-a doua încercare din cauză că nici un pilot n-a încercat să se alinieze pentru start. La start eram ultimul şi aşa şi mergeam, iar peletonul rapid se îndepărtaseră.
În turul 7 #187 îşi strică braţele de direcţie şi se opreşte la ieşirea la una din liniile drepte ale traseului. Îl trec şi mă bucur că nu mai sunt ultimul. )) În turul 14 #157, care mergea în faţa mea, derapează. Eu îl trec, iar către ultimul tur el mă ajunge. Aşa şi am venit al treilea de la urmă. )
Finala
După semifinală noi am observat ca suportul tobei s-a defectat şi l-am înlocuit cu altul, scos de pe kartul lui Artiom Guţu. În semifinală mi-a plăcut cum mergea motorul şi am decis să mai reducem vreo doi dinţi, deşi trebuia să mai adaug doi, pentru ieşiri mai bune din unicul ac de păr de pe acest traseu. Iar după schimbările efectuate la şasiu, comportamentul a devenit mai previzibil.
La start #187 a început să mă împingă îndată ce am trecut de linia roşie, iar din această cauză am ajuns sub kartul #176, rupându-mi un suport a carenei din faţă (portnumăr). Să iai startul cu pinion cu 76 de dinţi, era ca şi pornirea cu rotaxul de pe loc... :-) În primul viraj #157 a lovit şi a zburat deasupra lui #120. I-am depăşit pe stânga. Apoi #157 s-a ţinut un pic de mine până nu a plecat la cosit iarbă. Ce a urmata fost plictisitor. Cu două ture înainte de finiş pe mine m-a ajuns şi depăşit #120. În final am venit pe 12.
Drumul spre Chişinău
Am decis să mergem pe M7, Budapesta, M5 – Arad - Timişoara, Lugoj (A1), Deva… A1 Sibiu, Braşov, Târgul Secuiesc, Adjud (aici mai bine nu de tăiat şi de mers prin Tecuci), Bârlad, Albiţa. Din Sarvar ieşeam la 18.00 СЕТ(19:00 în Chişinău), la 00:00 eram deja la hotarul cu România (Nadlac - Arad). La 15:30 ajunseserăm în Chişinău. În total 20 de ore şi 30 de minute în drum.
Rezumat
Cum ne-am şi aşteptat – e cu totul alt nivel. O nouă provocare! ;-)
Astăzi:Campionul CEE în clasa DD2 – a câştigat Rotax Max Euro Challenge 2015 şi Rotax Max Grand Finals 2015. Campionul CEE în clasa Rotax Max Senior a câştigat sesiunea de calificări la Rotax Max Grand Finals 2015 şi a venit pe 2 în semifinală şi pe 8 în finală. Cehul Piotr Bezel a finisat pe cinci şi СЕЕ şi Rotax Max Grand Finals 2015. Campionul CEE în clasa Juniorilor, Nicolas Scholl – a câştigat Rotax Max International Open 2015 în Adria, dar în Rotax Max Grand Finals 2015 a avut rezultate slabe. Vice-campionul СЕЕ în clasa Juniorilor, belorusul Denis Slavinschii, care până la ultima etapă se lupta cu Scholl pentru titlu СЕЕ, nu a putut merge la Rotax Max Grand Finals 2015 din cauza problemelor legate de primirea vizei.
Pannonia Ring – circuitul este superb! Al doilea split mi-a plăcut foarte mult! Iar după pista din Grigoriopol, plină de denivelări, aici este ca în paradis :-) Nici spatele nu mă durea după trei zile de antrenamente şi curse!
După toate acestea planificăm să mergem tot sezonul CEE Rotax Max Challenge 2016. Deja mă gândesc la un nou motor Rotax MAX EVO şi un şasiu nou, probabil CRG KT2. Dacă voi participa un sezon întreg, va trebui de ajuns la etape cu răgaz (pentru 3-4 zile de antrenamente). De la primele antrenamente decalajul faţă de lideri a scăzut de la 3 secunde la 1.4 secunde în manşa finală. Circuitul necesită setări diferite şi o tehnică de pilotare la fel de diferită de cea cu care ne-am deprins. Nu ne-au ajuns doar vreo două zile de antrenamente, pentru a corespunde nivelului majorităţii piloţilor. Până la ei trebuia de redus timpii cu 0.4 secunde per tur şi atunci puteam să ne luptăm la mijlocul peletonului.
Un mare mulţumesc lui Guţu Sergiu, Vasilevschii Anatolie, Munteanu Oleg şi tuturor celor, care ne-a ajutat şi ne-a susţinut în acest an!
Prima etapă Rotax CCE 2016 – 27 martie 2016. Antrenamentele de pe 23 până pe 26 martie.
Cine mai merge cu noi?
Rezultatele:
Clasa Rotax Max Senior http://mylaps.com/en/events/1205494
Alexandru Răileanu.
Comentarii ( )